Oznaczenie opon – kompendium wiedzy dla każdego kierowcy

Planujesz zakup opon i zastanawiasz się, na jakie kwestie zwrócić uwagę? A może chcesz zapewnić sobie większe bezpieczeństwo i komfort jazdy, dlatego chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat specyfiki opon. Sprawdź, jakie oznaczenia opon stosują producenci i w jaki sposób je odczytywać i interpretować.

Rozmiar opony

Jednym z najważniejszych kryteriów, które należy mieć na uwadze podczas zakupu, jest oczywiście rozmiar opony. Informacja na temat rozmiaru znajduje się na boku każdej opony, a często także na słupku przy drzwiach kierowcy, na klapce wlewu do paliwa lub w instrukcji. Poszukaj oznaczenia typu: 205/55 R16.

Oznaczenie opon – jak je odczytywać?

  • 205 – szerokość opony w milimetrach,
  • 55 – wartość procentowa, oznaczająca stosunek wysokości boku opony do jej szerokości,
  • R – typ budowy opony, w tym przypadku budowa radialna,
  • 16 – średnica osadzenia i średnica obręczy.

Sezonowość opon – co oznaczają poszczególne symbole?

Jeśli chodzi o podział na konkretne sezony, istnieją trzy rodzaje opon: zimowe, letnie i całoroczne. Jakich oznaczeń szukać?

  • 3PMSF – opony zimowe. Często obok znajduje się symbol potrójnego szczytu górskiego z płatkiem śniegu,Jest to jedyne oznaczenie opony zimowej zgodne z dyrektywami UE,
  • M+S – pochodzi od angielskich słów „mud" (błoto) i „snow) (śnieg), jednak nie jest to oznaczenie opon zimowych. M+S oznacza jedynie, że opony posiadają bieżnik odpowiedni do jazdy po błocie i śniegu, jednak takie oznaczenie opon pojawia się również na oponach letnich,
  • chmurka z padającym deszczem lub słońcem – u większości producentów oznacza to opony letnie, jednak symbol nie jest znormalizowany przepisami,
  • All Seasons i inne – opony całoroczne. W przypadku opon całorocznych oznaczenia są bardzo zróżnicowane, ponieważ również nie są znormalizowane odpowiednimi przepisami.

Indeks prędkości

Indeks prędkości oznacza, z jaką maksymalną prędkością może poruszać się samochód. Opony powinny być dobrane do osiągów samochodu. W przypadku opon zimowych można zdecydować się na opony o nieco niższym indeksie prędkości. Informacja o indeksie prędkości oznaczona jest literą:

P - do 150 km/h

Q - do 160 km/h

R - do 170 km/h

S - do 180 km/h

T - do 190 km/h

H - do 210 km/h

V - do 240 km/h

W - do 270 km/h

Y - do 300 km/h

Indeks nośności

Indeks nośności opon wskazuje dozwolone obciążenie dla jednej opony przy jeździe z maksymalną prędkością. Parametr ten ma szczególne znaczenie w przypadku samochodów dostawczych. Indeks nośności oznaczony jest liczbą od 85 do 102 – do każdej z nich przypisana jest odpowiedni ciężar:

85 - 515 kg / na oponę

86 - 530 kg / na oponę

87 - 545 kg / na oponę

88 - 560 kg / na oponę

89 - 580 kg / na oponę

90 - 600 kg / na oponę

91 - 615 kg / na oponę

92 - 630 kg / na oponę

93 - 650 kg / na oponę

94 - 670 kg / na oponę

95 - 690 kg / na oponę

96 - 710 kg / na oponę

97 - 730 kg / na oponę

98 - 750 kg / na oponę

99 - 775 kg / na oponę

100 - 800 kg / na oponę

101 - 825 kg / na oponę

102 - 850 kg / na oponę

Miejsce i data produkcji opony (DOT)

Na boku opony możesz również znaleźć informację na temat miejsca i daty produkcji opony.

Jest to popularny w ostatnich czasach numer DOT (Department of Transmission), czyli wymagany przez amerykańskie Ministerstwo Transportu numer seryjny, w którym można znaleźć informację na temat tego, kiedy wyprodukowana została dana opona. Cztery ostatnie cyfry wskazują na numer tygodnia i rok – np. O716 oznacza, że opona została wyprodukowana w siódmym tygodniu 2016 roku. Dodatkowo na oponie widnieje informacja o kraju produkcji „Made in France" czy „Engineered in Germany". Należy jednak pamiętać, że data produkcji nie wskazuje na termin przydatności opony.

Homologacja – oznaczenie opon dedykowanych do konkretnego auta

Kolejna bardzo istotna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę, to homologacja. Tak naprawdę jest to zwyczajowa nazwa tego typu oznaczenia, ponieważ z prawdziwą homologacją ma ona niewiele wspólnego. Na terenie Europy funkcjonuje kilkadziesiąt oznaczeń tego rodzaju. Przykładowo symbol MO oznacza „Mercedes Only" lub „Mercedes Original", „NO" to opony przeznaczone dla Porsche, a gwiazdka „*" informuje o tym, że dane opony przeznaczone są dla BMW. Mimo tych oznaczeń można bez obaw stosować opony przy innych markach. Homologacja na oponach oznacza jedynie, że dana opona najlepiej sprawdzi się w samochodach danej marki – jest to dodatkowa informacja od producentów.

Jeśli chodzi o homologacją właściwą, opona musi posiadać oznaczenie „E". Informuje ono, że dana opona została dopuszczona do użytku na terenie Unii Europejskiej. Cyfra po literze E oznacza kraj, w którym wyprodukowana została opona.

Od 1 listopada 2012 roku każda opona musi posiadać etykietę

Zgodnie z przepisami, każda opona, która jest wyprodukowana po 30 czerwca 2012 roku i sprzedawana jest na terenie Unii Europejskiej, musi posiadać specjalną etykietę. Zawiera ona najważniejsze informacje na temat bezpieczeństwa danej opony oraz jej ekologicznych aspektów. Etykieta naklejana jest na bieżnik. Znajdują się na niej informacje na temat:

  • przyczepności na mokrej nawierzchni – skala od A do G informuje o tym, jaka jest droga hamowania. Symbol A oznacza najkrótszą, a F najdłuższą. Różnica między drogą hamowania, oznaczoną symbolem A i G, wynosi 18 metrów,
  • zużyciu paliwa – model z niskim oporem toczenia (A – 6,5 kg/tonę, G – 12 kg/tonę) zużywa mniej energii, dzięki czemu auto pali mniej paliwa i emituje do atmosfery mniej zanieczyszczeń.
  • hałasu wytwarzanego przez oponę podczas jazdy – im ciche opony, tym bardziej są przyjazne dla środowiska. Im mniejsza liczba fal, oznaczonych kolorem czarnych, tym ciszej toczy się dana opona.

bez-tytulu

Źródło: uzp.gov.pl

Oznaczenie opon – podsumowanie

Oznaczenie opon to istotna kwestia, której znajomość może w istotny sposób wpłynąć nie tylko na komfort, ale też na bezpieczeństwo jazdy. W zależności od producenta, na oponach pojawia się wiele symboli dodatkowych. Przed ostatecznym zakupem warto zapoznać się z nimi i sprawdzić, jakie dodatkowe funkcjonalności posiadają dane opony. Nie warto również decydować się na zakup opon używanych, na przykład z powodu tego, że nie ma całkowitej pewności, czy były odpowiednio przechowywane. O wiele lepszym wyborem będą nowe opony od sprawdzonego producenta, dopasowane idealnie do konkretnego samochodu.

Oszczędź teraz!