Jak wyrejestrować samochód?

Polskie przepisy, dotyczące rejestracji pojazdów, są wyjątkowo rygorystyczne. Samochód, pozostawiony w ogródku lub oczekujące na naprawę, musi posiadać ważne ubezpieczenie. W innym wypadku właściciel może spodziewać się kary. Kiedy i jak wyrejestrować samochód? Podpowiadamy, jak to zrobić i jak przejść całą procedurę.

Kiedy należy wyrejestrować pojazd?

W Polsce, w przeciwieństwie na przykład do Niemiec, nie ma możliwości czasowego wyłączenia pojazdu z ruchu. Każdy pojazd, który jest zarejestrowany, musi posiadać ważne ubezpieczenie – nawet jeśli stoi na podwórku i jest nieużywany. Jeśli auto nie ma ubezpieczenia, a nie zostało wyrejestrowane, właściciel może spodziewać się kontroli Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego oraz kary w wysokości nawet 4000 złotych. Maksymalny okres, w którym samochód może nie mieć OC, to 14 dni.

Aby nie płacić obowiązkowego ubezpieczenia za samochód, który nie jest używany, należy go wyrejestrować. Przedtem jednak warto dobrze to przemyśleć – auta, które zostało wyrejestrowane, nie można zarejestrować ponownie. Wyjątkiem są sytuacje, w których auto zostało odzyskane z kradzieży, ma co najmniej 25 lat lub jego model nie jest produkowany od minimum 15 lat. Oprócz tego nie trzeba wyrejestrowywać pojazdu, który został uznany za zabytkowy lub wywieziono go z kraju za granicę.

Pojazd można wyrejestrować, jeśli został skradziony, wywieziony lub sprzedany za granicą, został poddany kasacji w innym kraju, uległ całkowitemu zniszczeniu, na przykład w pożarze lub gdy został wycofany z obiegu. Oprócz tego pojazd można wyrejestrować, jeśli został przekazany do stacji demontażu pojazdów lub do specjalnego punktu zbierania odpadów – jeżeli nie wyrejestrujesz samochodu samodzielnie, urząd zrobi to po otrzymaniu zaświadczenia ze stacji demontażu.

Jak wyrejestrować samochód – krok po kroku

Aby wyrejestrować samochód, należy pobrać i wypełnić specjalny wniosek ze strony Ministerstwa Cyfryzacji. Odpowiedni wniosek można również otrzymać w Wydziale Komunikacji. Inne potrzebne dokumenty to dowód tożsamości lub paszport, dowód wpłaty oraz inne dokumenty, które zależne są od powodu wyrejestrowania pojazdu. Oto lista dokumentów, które należy przygotować w poszczególnych przypadkach:

  • kradzież – potrzebne będzie oświadczenie, w którym napiszesz, że że twój pojazd został skradziony i że masz świadomość odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań (zgodnie z art. 233 Kodeksu karnego),. Potrzebne będzie również zaświadczenie wydane przez Policję i dowód rejestracyjny pojazdu;
  • wywóz albo zbycie za granicą – samodzielnie napisane oświadczenie oraz dowód zbycia pojazdu za granicą, a także kopia dowodu zarejestrowania pojazdu za granicą;
  • kasacja pojazdu w innym kraju – dokument, potwierdzający kasację pojazdu za granicą, dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne;
  • trwała utrata pojazdu – dokument potwierdzający trwałą utratę, dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne, a także dowód wpłaty do Urzędu Gminy;
  • przekazanie pojazdu do demontażu – zaświadczenie o przyjęciu pojazdu przez stację demontażu, dowód rejestracyjny i tablice rejestracyjne;
  • wycofanie pojazdu z obiegu – dokument, który potwierdza, że pojazd jest wycofany z obiegu, na przykład oświadczenie producenta.

Jeśli nie masz dowodu rejestracyjnego lub tablic rejestracyjnych, do dokumentów dołącz specjalne oświadczenie.

Kolejnym krokiem jest uiszczenie odpowiedniej opłaty w Urzędzie. Opłata wynosi 10 złotych i powinna zostać uiszczona w kasie urzędu lub przez internet.

Gdzie wyrejestrować samochód?

Aby wyrejestrować samochód, udaj się z kompletem dokumentów do Urzędu Starostwa Powiatowego, do Urzędu Miasta – jeśli mieszkasz w mieście na prawach powiatu lub do Urzędu Dzielnicy – jeżeli mieszkasz w Warszawie lub innym dużym mieście. Dokumenty możesz również wysłać pocztą do danego urzędu, a także złożyć przez internet – jeśli dany urząd oferuje taką możliwość. Informację tę można sprawdzić na stronie internetowej odpowiedniego urzędu. W razie wątpliwości warto skontaktować się z urzędem telefonicznie.

Decyzja o wyrejestrowaniu pojazdu

Ostatnim krokiem jest odebranie decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu. Na decyzję czeka się 30 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku bardziej skomplikowanych sytuacji okres ten może wydłużyć się do 60 dni. Decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu możesz odebrać w odpowiednim urzędzie lub otrzymać pocztą, jeśli do wniosku o wyrejestrowanie dołączysz wniosek o przesłanie dokumentów pocztą.

Jak wyrejestrować samochód – podsumowanie

Wyrejestrowanie pojazdu jest niezbędne, jeśli nie planujesz go użytkować i chcesz uniknąć konieczności płacenia ubezpieczenia komunikacyjnego. Jednocześnie warto przemyśleć tę decyzję, ponieważ raz wyrejestrowanego samochodu w większości przypadków nie można zarejestrować ponownie.

Oszczędź teraz!