Historia pojazdu z Niemiec – jak ją sprawdzić?

„Panie, jedyny minus to ten na akumulatorze", „Niemiec płakał, jak sprzedawał" – choć żarty sprzedawców potrafią rozbawić, warto zadbać o to, aby równie szeroko uśmiechać się po dokonaniu zakupu pojazdu. Jak sprawdzić, czy niemiecki właściciel samochodu rzeczywiście wchodził do niego tylko po to, aby posłuchać radia? A przynajmniej to, czy licznik nie został cofnięty lub samochód nie był używany jako taksówka? Sprawdzanie historii pojazdu z Niemiec nie musi być trudne – należy tylko wiedzieć, na co zwrócić uwagę i gdzie szukać informacji.

Używane samochody z Niemiec – prawdziwy hit wśród Polaków

Ilość samochodów, sprowadzanych przez Polaków z innych krajów, rośnie z roku na rok. Według raportu, przygotowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w 2018 roku Polacy sprowadzili ich aż 1 003 290, czyli o 7,1% więcej, niż w 2017 roku. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej, czyli od 1 maja 2004 roku, Polacy sprowadzili około 13,3 mln aut. Jednocześnie w ciągu tych lat zarejestrowano 5,5 mln nowych samochodów.

Dlaczego auta sprowadzane z innych krajów są tak popularne? Powodów jest kilka. Przede wszystkim – według wielu osób – są one w o wiele lepszym stanie technicznym niż auta, które były użytkowane w Polsce. Dodatkowo wiele osób jest zdania, iż kierowcy w innych krajach częściej decydują się na zakup nowych aut, pochodzących z salonów, a po kilku latach wymieniają je na nowsze modele. Istotnym powodem, dla którego Polacy chętnie kupują niemieckie auta jest to, że Niemcy leżą stosunkowo blisko – dzięki czemu koszty transportu pojazdu są niższe. W efekcie pojazdy, które były użytkowane za granicą przez krótki czas, wędrują do Polaków.

Największą popularnością cieszą się samochody sprowadzane z Niemiec – stanowią one aż 58% wszystkich importowanych pojazdów. Na kolejnym miejscu jest Francja – 9% sprowadzonych aut oraz Belgia – 7%. Rzadziej sprowadzane są pojazdy z innych krajów, między innymi z Holandii, Włoch, USA, Szwajcarii, Austrii czy Szwecji. Co ciekawe, polscy kierowcy najbardziej cenią niemieckich producentów aut – wśród sprowadzanych pojazdów przeważają takie marki, jak Volkswagen, Audi i Opel. Prawdziwym królem wśród importowanych aut jest Audi A4 – statystyki nie pozostawiają złudzeń. Ten model nadal jest jednym z najchętniej wybieranych przez Polaków aut – w 2018 roku sprowadzono aż 35 565 takich aut. Nieco mniejszą (choć nadal ogromną) popularnością cieszył się Volkswagen Golf – 32 838 sztuk i Opel Astra – 30 416 sztuk.

Sprowadzanie pojazdu – największe zagrożenia

Statystyki jasno wskazują, że Polacy bardzo cenią samochody, pochodzące z Niemiec. Auta te kojarzone są w wysoką jakością. Niestety zdarza się, że auta z importu mają bardzo bogatą historię – na tyle bogatą, że poprzedni właściciele lub handlarze nie chcą dzielić się z nią z potencjalnymi kupcami. Problem ten nie dotyczy jednak wyłącznie aut sprowadzanych – wręcz przeciwnie, wielu polskich kierowców uważa, że sprowadzenie auta z Niemiec jest o wiele bardziej bezpieczne niż kupno pojazdu w Polsce.

Największe zagrożenia, jakie wiążą się ze sprowadzeniem pojazdu z Niemiec, to oczywiście brak możliwości dokładnego sprawdzenia pojazdu. Z tego powodu może zdarzyć się, że jakaś usterka wyjdzie na jaw dopiero wtedy, kiedy nowy nabytek dotrze do nabywcy. Kupując samochód „na miejscu", kierowca ma możliwość dokonania dokładnych oględzin i jazdy próbnej. W przypadku zdalnej sprawdzenia historii pojazdu z Niemiec potencjalny nabywca musi zadowolić się informacjami i zdjęciami, przekazanymi przez sprzedawcę, a także danymi dostępnymi w internecie.

Historia pojazdu z Niemiec – jak ją sprawdzić?

W trakcie poszukiwania samochodu w Niemczech lub w innym kraju, należy zwrócić uwagę na kilka kwestii. Przede wszystkim rok produkcji i przebieg pojazdu powinny układać się w logiczną całość – jeśli przebieg w przypadku dziesięcioletniego auta jest mniejszy niż 100-200 tysięcy kilometrów, można podejrzewać, że licznik został cofnięty. Należy również dokładnie zapoznać się nie tylko z informacjami na temat pojazdu i zdjęciami, ale też z profilem sprzedawcy – wielu z nich sprzedaje jednocześnie przynajmniej kilka aut, dlatego warto sprawdzić, jak wyglądają inne samochody, które ma w ofercie.

Rzetelny kierowca z Niemiec z pewnością zechce przedstawić potencjalnemu nabywcy dokument z przeglądu rejestracyjnego, nazywany „TÜV-em”. Znajduje się tam wiele informacji na temat pojazdu, między innymi jaki przebieg miało w dniu wykonania ostatniego badania technicznego. Przy okazji warto pamiętać, że w Niemczech przegląd dokonywany jest raz na dwa lata.

Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców – sposób na sprawdzenie auta z Niemiec

Od 2014 roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych uruchomiło bezpłatną, bardzo przydatną dla kierowców usługę Historia Pojazdu. Wystarczy wejść na stronę internetową Ministerstwa – historiapojazdu.gov.pl, aby uzyskać darmowy dostęp do  aktualnych danych z państwowego rejestru Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz rejestrów zagranicznych.

Aby uzyskać informacje na temat konkretnego pojazdu, należy podać jego numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji. Dane te można znaleźć w dowodzie rejestracyjnym. W przypadku auta, które znajduje się jeszcze za granicą, należy poprosić o nie sprzedawcę. Bardzo ważne jest to, w jaki sposób zachowa się obecny właściciel auta – jeżeli poda wszystkie dane bez żadnego kłopotu, można sądzić, że nie ma on nic do ukrycia. Jeżeli jednak będzie próbował uniknąć udostępnienia tych informacji, dobrym pomysłem będzie rezygnacja z zakupu takiego samochodu.

Jakie informacje na temat pojazdu można uzyskać na stronie Ministerstwa?

Dzięki usłudze Ministerstwa osoby, planujące zakup pojazdu, otrzymują dostęp do wielu informacji na temat pojazdu. Każdy, kto jest zainteresowany kupnem, pozna między innymi następujące dane:

  • badanie techniczne oraz ubezpieczenie komunikacyjne OC,
  • kim jest właściciel – czy jest to firma, czy może osoba prywatna,
  • termin badań technicznych,
  • czy auto nie pochodzi z kradzieży lub nie zostało wyrejestrowane,
  • najważniejsze dane techniczne — moc i pojemność silnika, rodzaj paliwa,
  • stan licznika z ostatniego badania technicznego,
  • ilu właścicieli miał pojazdu od momentu zarejestrowania w Polsce – w przypadku aut, które były już zarejestrowane w kraju.

W przypadku pojazdów sprowadzanych z zagranicy można również  sprawdzić ryzyka, dotyczące pojazdu. Sprawdzając historię pojazdu wystarczy kliknąć w zakładkę Dane zagraniczne. Znajdują się tam informacje na temat kradzieży, złomowania, wypadków, uszkodzeń, cofnięć licznika, niedopuszczanie pojazdu do ruchu, a także tego, czy dane auto było używane jako taksówka.

Samochody używane z Niemiec – czy warto je kupować?

Ogromna ilość pojazdów, które każdego roku przybywają do Polski zza zachodniej granicy, świadczy o tym, jak dużym zaufaniem cieszą się niemieckie samochody. Choć często są one w bardzo dobrym stanie technicznym, przed dokonaniem zakupu warto dokładnie sprawdzić wszystkie informacje na temat konkretnego pojazdu. Najważniejszym krokiem powinno być zdobycie dokumentów oraz szczegółowych informacji na temat samochodu – dzięki temu możliwe będzie zapoznanie się z danymi na jego temat. Jeżeli informacje na stronie Ministerstwa oraz w dokumencie z przeglądu rejestracyjnego są zgodne, ryzyko tego, że z danym pojazdem coś będzie nie tak, jest minimalne.

Oszczędź teraz!