Prawidłowe zgłoszenie szkody w domu

Prawidłowe zgłoszenie szkody majątkowej w domu lub mieszkaniu to podstawa dla rozpoczęcia procesu jej likwidacji. Dopóki nie zostanie ona prawidłowo zgłoszona, towarzystwo nie rozpocznie swoich procedur, a dopóki ich nie rozpocznie, nie wyda decyzji. Bez decyzji zaś nie możliwe jest otrzymanie pieniędzy i naprawienie zniszczeń. Właśnie dlatego tak ważne jest prawidłowe zgłoszenie, które powoduje, że cały proces przebiega szybciej i sprawniej.

Prawidłowe zgłoszenie szkody w domu

Jak zgłosić szkodę w domu

Przede wszystkim należy zapoznać się z kanałami zgłaszania szkody udostępnianymi przez towarzystwo, w którym ubezpieczenie zostało zawarte. Zazwyczaj zgłoszenie szkody możliwe jest na cztery różne sposoby.

Najbardziej popularnym i najczęściej wykorzystywanym jest telefon. Kontakt z biurem obsługi klienta jest metodą szybką, prostą i sprawną. Wystarczy zadzwonić, wybrać odpowiedni temat rozmowy, a konsultant nie tylko przyjmie zgłoszenie, ale również podpowie, co należy zrobić dalej, jakie dokumenty należy zgromadzić i w jaki sposób potwierdzić poniesione szkody. Bardzo skuteczny sposób.

Drugą, często wybieraną metodą jest zgłoszenie elektroniczne. Ten sposób jest z całą pewnością szybki i sprawny, ale nie daje pewności, czy ktoś to zgłoszenie odczytał. Otrzymuje się zwykle odpowiedź automatyczną i szablonową, trudno więc stwierdzić, czy ktoś zerknął na maila. Dodatkowo, nie wiadomo, czy wszystko zostało przesłane prawidłowo.

Szkodę można też zwykle zgłosić na stronie, za pośrednictwem specjalnego formularza zgłoszeniowego. To sposób prosty i również szybki. Daje nieco więcej pewności niż mail, ponieważ jest to formularz dedykowany zgłoszeniom. Poszczególne rubryki wymuszają podanie kompletnych i kompleksowych danych oraz przesłanie prawidłowych załączników. Bardzo często, formularz blokuje możliwość przesłania zgłoszenia bez załączenia dokumentów.

I ostatnia metoda, czyli przedstawiciel ubezpieczeniowy. Osoba, u której ubezpieczenie zostało zawarte powinna przyjąć zgłoszenie bez większych problemów. Zaletą tej metody jest to, że agent od razu sprawdzi poprawność zgłoszenia i czy dokumenty zostały odpowiednio skompletowane. Natomiast wadą może być to, że jest się całkowicie od niego uzależnionym. Trzeba się umówić na spotkanie i zdać się na to, że przekazane jemu dokumenty szybko prześle do centrali.

Treść i forma zgłoszenia szkody w domu

Bardzo ważne jest to, by wszelkie formularze zgłoszenia wypełnione zostały maksymalnie dokładnie. Im dokładniej, tym lepiej. To pozwoli szybciej zapoznać się z problemem i szybciej go zrozumieć. To również pozwoli szybciej podjąć decyzję, ponieważ nie pojawią się nowe, dodatkowe pytania, ani nowe, dodatkowe wątpliwości, czy odszkodowanie w tej sytuacji się rzeczywiście należy?

Jeżeli jest możliwość dołączenia dokumentacji, koniecznie należy to zrobić. Zaświadczenie z policji o kradzieży czy włamaniu, zaświadczenie ze straży pożarnej o pożarze, zaświadczenie od hydraulika o pęknięciu rury, zdjęcia szkód i zniszczeń. Wszystkie tego rodzaju informacje dają towarzystwu podstawy do podjęcia właściwej decyzji. Jeżeli więc ma być ona podjęta szybko i sprawnie, warto to ułatwić. Wszelkie tego rodzaju dane z pewnością wpłyną na plus.

Oczywiście, trzeba też pamiętać o załączeniu dokumentów obowiązkowych. Ich zestaw opisany jest zwykle w OWU i tam można znaleźć pełną listę. Bez tego, nawet wyżej wspomniane potwierdzenia nie wiele pomogą. Obowiązkowe dokumenty są warunkiem podjęcia jakichkolwiek działań, dlatego też nie warto o nich zapominać.

Prawidłowe zgłoszenie szkody może się odbyć za pośrednictwem kilku różnych kanałów, ważne jednakże, by spełniało wszystkie kryteria formalne wskazane przez towarzystwo w OWU. W ten sposób, takie zgłoszenie jest szybciej przyjmowane do analizy i szybciej rozpatrywane, a co za tym idzie, szybciej zapada decyzja i wypłacane są pieniądze. Można naprawić szkodę i zapomnieć o sprawie. Niedopełnienie formalności przedłuża proces i komplikuje go.

Oszczędź teraz!