Najczęstsze problemy z płatnościami internetowymi

Bezpieczeństwo i wygoda dokonywania transakcji sprawia, że Polacy coraz chętniej korzystają z internetu w celach zakupowych. W bardzo rzadkich sytuacjach mogą napotkać na różne problemy związane z płatnościami internetowymi. Co zrobić, gdy nie można zapłacić swoją kartą przez internet?

Kobieta ma problem z płatnością przez internet

Rozwój bankowości internetowej sprawia, że każdego roku proces dokonywania płatności w internecie stale się usprawnia, dlatego użytkownicy zgłaszają coraz mniej problemów w czasie płacenia za zakupy w sieci. Nie oznacza to jednak, że kłopot zniknął na dobre. Spora grupa użytkowników bardzo często nie potrafi dokonać płatności internetowych z użyciem np. karty kredytowej.

Dlaczego nie mogę zapłacić kartą przez internet?

Jednymi z najczęstszych problemów przy dokonywaniu płatności internetowych jest niemożliwość zapłaty za zakupy kartą płatniczą. Istnieje wiele sytuacji, w których karta płatnicza, bez względu na rodzaj (debetowa, kredytowa) może po prostu "nie zadziałać". Jakie są przyczyny braku możliwości zapłaty kartą w internecie?

Choć zdarza się to bardzo rzadko, to niewykluczone, że niemożliwość zapłaty kartą za zakupy w danym momencie jest spowodowana awarią banku. Jeśli w czasie płatności za wybrane przez nas produkty nie jesteśmy w stanie poprawnie przeprowadzić transakcji, to niewykluczone, że przeszkodą jest błąd w systemie wykorzystywanym przez nasz bank.

Nieco podobną sytuacją są prace modernizacyjne, które każdy bank prowadzi co jakiś czas. Zazwyczaj odpowiednio wcześniej informuję o tym swoich klientów, lecz w gąszczu codziennych obowiązków łatwo ją przeoczyć. Najczęściej prace modernizacyjne odbywają się w nocy, dlatego w przypadku problemów z późnymi zakupami w internecie, warto udać się na stronę internetową banku, gdzie otrzymamy najpewniejsze informacje o ewentualnych pracach modernizacyjnych.

Problemy w internetowych płatnościach

Bank nie prowadzi żadnych prac modernizacyjnych, awarii nie odnotowano, a płatność zakupy w sieci nadal nie chce "przejść". Co mogło się stać? Poza oczywistym i ewentualnym brakiem środków na koncie mogło dojść do przekroczenia limitu transakcyjnego na karcie. Niewielu użytkowników kart płatniczych zdaje sobie sprawę z ustanowionych limitów transakcyjnych. Zazwyczaj są to duże sumy, które bardzo trudno przekroczyć, jednak w sytuacji intensywnego korzystania z karty płatniczej (najczęściej debetowej), można osiągnąć założony limit.

Co ważne, limity transakcyjne dotyczą zarówno określonego pułapu kwot, jak i samej ilości transakcji. W przypadku posiadania limitu transakcyjnego na poziomie 1000 zł na dobę, można przekroczyć go w przypadku jednorazowej płatności w wysokości 1001 zł i więcej oraz np. 5 płatnościach po więcej niż 200 złotych każda. Limity transakcyjne są standardem w przypadku kart kredytowych, kart debetowych, tzw. nalepek zbliżeniowych, oraz oczywiście kart typu pre-paid (kart opłaconych).

Choć może wydawać się to trywialne, bardzo łatwo o przeoczenie terminu ważności karty płatniczej. Standardowy okres ważności karty płatniczej typu Visa lub MasterCard wynosi od 3 do 5 lat, dlatego bardzo łatwo zapomnieć, kiedy aktywować nowy "plastik". Proces ten jest oczywiście odpowiednio uproszczony przez banki, które odpowiednio wcześniej informują o zbliżającym się zakończeniu terminu ważności karty i same chętnie podsyłają nowy egzemplarz. Nie zmienia to jednak faktu, że bardzo łatwo pomylić kartę i próbować dokonywać płatności "przeterminowaną" kartą.

Oszczędź teraz!