Przyłączenie nieruchomości do mediów krok po kroku

Przyłączenie nieruchomości do mediów to bardzo ważna procedura. Składa się ona z kilku różnorodnych etapów. Pamiętać jednak trzeba, że poza dopilnowaniem prac przyłączeniowych, należy również dopilnować wszystkich niezbędnych formalności, które wiążą się z tego rodzaju działaniami. Co jest bowiem istotne to fakt, że na wiele działań trzeba mieć odpowiednie zgody, pozwolenia i certyfikaty. Ich niedopilnowanie może wiązać się z bardzo poważnymi konsekwencjami.

Przyłączenie nieruchomości do mediów krok po kroku

Jak zacząć?

Przyłączenie nieruchomości do mediów to nie więc tylko kwestia wykonania kilku przyłączy czy doprowadzenie wody od sieci wodociągowej, prądu od słupa energetycznego oraz gazu z sieci gazowej. Całość poprzedza szereg wieloetapowych formalności, które trzeba dopełnić, żeby można było z czystym sumieniem rozpocząć prace fizyczne.

W pierwszej kolejności należy zatem zadbać o złożenie odpowiedniego wniosku we właściwym urzędzie. Wniosek składa się w biurze obsługi klienta odpowiedniego dostawcy mediów. Wniosek powinien zawierać również prośbę o określenie warunków dokonania takiego przyłączenia. Naturalnie, należy pamiętać, że wszystkie media załatwiane są osobno.

Zakład, do którego składany jest wniosek ma określony czas na wydanie stosownego pisma, w którym zawrze swoje warunki. Odgórnie ustalony jest oczywiście maksymalny czas i zakład może to zrobić wcześniej, jednak nie ma co się nastawiać na skrócenie procedury. Raczej warunki zostaną wydane tuż przed terminem.

Wraz z wydaniem warunków, zainteresowany powinien otrzymać również projekt umowy, przewidywany harmonogram prac oraz opłaty, jakie musi wnieść by harmonogram zaczął być realizowany.

Jeżeli wszystko się zgadza można podpisać umowę z dostawcą oraz wnieść opłatę za przyłączenie. Można też negocjować opłacenie jej w dwóch ratach. W takiej sytuacji pierwszą ratę opłaca się wraz z podpisaniem umowy. Drugą natomiast wpłaca się dopiero po wykonaniu przyłączenia.

Właściciel przyłączanej nieruchomości musi przed wskazanym w umowie terminem spełnić warunki wymagane do zrealizowania przyłączenia. Chodzi przede wszystkim o stworzenie miejsca na montaż szafki oraz dostosowanie terenu do wykonywania prac. Trzeba również przygotować całą instalację  w domu. Musi być ona wykonana przez profesjonalistów, zgodnie z projektem i wszelkimi uzyskanymi pozwoleniami. To nie tylko miejsce na działce, ale również dom musi być przygotowany do wykonania takiego przyłączenia.

Po stronie dostawcy mediów znajduje się obowiązek dopełnienia formalności z tym związanych oraz samo wykonanie przyłączenia na czas i zgodnie z obowiązującymi standardami bezpieczeństwa.

Gdy wszystkie prace zostaną zakończone należy przeprowadzić profesjonalny odbiór. Dotyczy on zarówno przygotowanego przyłączenia do mediów, jak i całej instalacji, która znajduje się w domu. Jeżeli wszystko jest w porządku inspektor nadzoru budowlanego odbiera instalację i przyłączenie, jeżeli nie, to nakazuje wprowadzić zmiany i wyznacza ich czas.

Jeżeli wszystko jest w porządku należy podpisać kolejną umowę na dostarczanie mediów. W tej umowie zawarte są opłaty związane z użytkowaniem mediów oraz ich dostarczaniem (tzw. sprzedaż i dystrybucja).

Po podpisaniu umowy dochodzi do zaplombowania urządzeń pomiarowych i ich odblokowania. Od tego momentu można już sprawnie korzystać z podłączonych mediów.

Jest kilka tych etapów, a czas upływający między jednym drugim bywa bardzo długi. Warto jednak wiedzieć, co po kolei należy wykonać, ponieważ jest to sposób na to by nieco skrócić czas oczekiwania na pełne przyłączenie, który czasem sięga nawet półtora roku od momentu złożenia wniosku do podpisania ostatecznej umowy. Zachowanie porządku w dokumentach i wiedza o procesie mogą to nieco skrócić.

Oszczędź teraz!